<![CDATA[MAARIAN MAHTI YLEISURHEILU - Blogi]]>Sun, 03 May 2020 19:17:53 +0300Weebly<![CDATA[Korona-ajan omatoimitestit]]>Tue, 28 Apr 2020 12:57:29 GMThttp://maarianmahtiyu.fi/blogi/korona-ajan-omatoimitestitKorona-aikana on treenattu omatoimisesti.
Treenit eivät ole pyörineet koronaviruksen vuoksi, mutta harjoittelua on pidetty yllä omatoimisesti. Valmentajat ovat lähettäneet treenihaasteita whatsappiin, ja liikuntatunteja on kerätty sporttipassiin. Haasteen palkintona isommat pääsevät treenaamaan Superparkkiin, ja pienet vilistämään HopLopiin, kunhan tilanne taas normalisoituu!

Treenien lisäksi myös testit suoritetaan tänä vuonna itsenäisesti. Ohessa valmentajien tekemä ohjeistus testien suorittamiseksi. 

Moikka kaikille!

Jatketaan edelleen tiistaisin ja torstaisin treenivideoiden lähettämistä, ja nyt uutena alkaa Mahdin Omatoimitestit!

Ollaan valittu teille viisi testiä itsenäisesti suoritettaviksi. Nämä ovat vatsalihastesti, venytystesti, tasaloikka, vauhditon 5-loikka ja kestävyystesti. Saatte itse valita, kuinka monta kertaa haluatte suorittaa eri testejä. Joissakin testeissä on useampi eri vaihtoehto, joista voi valita tehtäväksi useammankin kuin yhden. Testien tekemiseen ei tarvita ihmeempiä välineitä, mitta ja sekuntikello riittävät hyvin. Muistakaa tehdä hyvät veryttelyt ja venyttelyt ennen ja jälkeen testejä!!

Alta löytyy video, jossa on tarkat suoritus- ja mittausohjeet. Kirjatkaa itsellenne ylös testien tulokset. Testejä on aikaa tehdä toukokuun loppuun asti. Kysellään teiltä tuloksia ja kerätään ne sitten yhteiseen taulukkoon. Voitte vertailla saamianne tuloksia edellisten kertojen tuloksiin ja tutkia, onko tapahtunut kehitystä!! Kannustetaan kaikkia tekemään näitä testejä!!

Terv. Anna, Suvi ja Julia
]]>
<![CDATA[Terkut Kupittaan urheiluhallilta!]]>Mon, 02 Mar 2020 22:00:00 GMThttp://maarianmahtiyu.fi/blogi/terkut-kupittaan-urheiluhalliltaHauskaa treeniä reaktioiden parissa :-)
]]>
<![CDATA[TUnnelmia syysmoniotteluista!]]>Tue, 10 Dec 2019 18:07:00 GMThttp://maarianmahtiyu.fi/blogi/tunnelmia-syysmoniotteluista
]]>
<![CDATA[Maarian kaupunginosaviikkoja odotellessa...]]>Thu, 15 Aug 2019 20:59:20 GMThttp://maarianmahtiyu.fi/blogi/maarian-kaupunginosaviikkoja-odotellessa
Lämmintä piisaa, nautitaan! Junnut treenasivat runsaslukuisina Jäkärlän kentällä 16.8.2019. Kisattu on ahkerasti, ja ensiviikolla kisaillaan lisää, joten ei muuta kuin kenttää kuluttamaan! Ohjelmassa oli tänään keihästreeniä ja polttopalloa, joka on muuten erinomainen laji liikkumisen perusvalmiuksien ja lihashermoston rakentumiseen. Junnuryhmän alaikäraja on 5 vuotta, joka on myös ikä, jolloin lapsi alkaa hyötyä ohjatusta liikuntaharrastuksesta. Tällöin urheilua harrastavan lapsen motoriset taidot alkavat myös kehittyä verrokkiryhmiä paremmaksi. Pelaaminen ja leikkiminen kehittää lapsen motoriikkaa juuri niin, kuin pitääkin: tärkeintä on se, että liikunta tuottaa lapselle iloa, ja harrastuksen parissa on mukavaa!

Välillä harrastuksen parissa on niinkin mukavaa, että ei malttaisi lähteä kotiin ollenkaan. Tänään viimeiset juniorit käskytettiin kentältä kotiinpäin läksyjen ja iltapalan pariin tunnin verran yliajalle venähtäneen urheilun päätteeksi. Pituutta hypittiin sellaisella antaumuksella, että hyppypaikalle alkoi jo muodostua kohtalainen monttu. Tulevan viikon juoksukisoja varten innokkaat ylityöläiset ottivat vetoja 40 metrillä, ja sitten homma lähtikin vähän vanttuusta: ensin otettiin tuntumaa 400 metrin viestikisamatkaan, jonka jälkeen juoksukärpänen pääsi puraisemaan, ja juostiinkin lauantain Minimarathon  (1.2km) kaupan päälle. Se ei kuitenkaan vauhdin huumasta hullaantuneille riittänyt, vaan Alexandra ja Joel juoksivat lopulta yhteensä 2300 metrin "loppuverryttelyt", Williamin nokittaessa vielä 2500 metriin. Kuntonsa karkeasti yliarvioinut nimeltämainitsematon huoltaja haastoi myös lapset juoksukilpailuun, ja rökäletappion kärsittyään totesi kuntonsa olevan siinä jamassa, että Mahti-aikuisille tarvitaan pikapuoliin oma mölliryhmä..

Runsas hengästyttävä liikunta kasvattaa lapsen hapenottokykyä ja tihentää lihasten verisuonistoa, mutta ei juuri näy lapsen suorituskyvyssä. Tämä hyöty näkyy sensijaan vasta aikuisena. Kova, maitohapottava harjoittelu ei ole lapselle hyödyksi, eikä järin suositeltavaakaan (mutta ei yllä mainittu satunnainen rehkiminen ole silti suoranaiseksi haitaksi).  Lapsen perusliikkuvuutta ja lihasten hermotusta tukee parhaiten nopeat, kymmenen sekunnin pyrähdykset, sekä vaihteleva ja reipas leikkiliikunta. Junnutreeneissä leikitäänkin paljon: muunmuassa Hessu Hopo ja polttopallo ovat lapsille mieleisiä ja tärkeitä junnuryhmän harjoituksia. 

Ensi viikolla vietetään Maarian kaupunginosaviikkoa, jolloin Mahti järjestää avoimet yleisurheiluharjoitukset Jäkärlän kentällä 17:30 - 19:00. Treenit soveltuvat 5-15- vuotiaille, ja osallistuminen on maksutonta. Tulkaahan mukaan reippailemaan! Nähdään treeneissä!


ps. tämän tietoiskun lähteenä on Tiede - lehden artikkeli "Leikki treenaa lapsen urheilun huipulle". 
​ https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/leikki_treenaa_lapsen_urheilun_huipulle
]]>
<![CDATA[Treeniä ja sisulisäcupia]]>Thu, 01 Aug 2019 21:14:23 GMThttp://maarianmahtiyu.fi/blogi/august-02nd-2019
Elokuun puolella ollaan! Säät ovat suosineet tänäkin kesänä, ja leutoja treeni-ilmoja on riittänyt. Kesäurheilukoulu on nyt päättynyt, kiitos kaikille osallistujille! Toivottavasti näemme mahdollisimman paljon uusia kasvoja mukana harkoissa <3
Tällä viikolla on treenattu juoksucupia ja seuracupia varten.
Facebookin päivityksessä (https://www.facebook.com/maarianmahtiyu/) tuli ehdotettua ensivuoden urheilukoululahjaksi kottikärryjä, jotta raskaat mitalikantamukset saataisiin kuljetettua kisa-areenoilta kotiin vähemmin niska- ja hartiaseudun vammoin. Kottikärryt suunnataankin taas ensi sunnuntaina kohti Kaarinan Juoksucupia, jossa kiidetään sataaviittäkymppiä ja risat päälle, eli juoksujen lisäksi tarjolla on myös muita lajeja. Torstain sisulisäcupin 150m suoritukset antoivat melkoista motivaatiota junnuille lähteä sunnuntain ysisarjan kisoihin. Seiskan tytöt pistivät nimittäin sellaista aikaa kelloihin, että oksat pois ja enkat nurin! Pituudessa nähtiin junnuilta myös mallisuorituksia. 
Isot juoksivat puolestaan 300 metriä, ja jos maaliviivan jälkeen vallinneesta heikosta hapesta voi jotakin päätellä, niin aika kovassa vireessä on nuoriso-osasto. 

Maanantaina kärrytellään kohdi Liedon 2. Seuracupia, jossa päästäänkin sitten ahkeroimaan yksilölajien lisäksi 4x600 - metrin juoksuilla, tällä kertaa kahden joukkueen voimin. Suuri osa joukkueiden jäsenistä kävikin jo ottamassa matkaan ja rataan tuntumaa Liedon Ratakusiaisissa. Seuracupissa nähdään taas muutamia lajidebyyttejä junnuilta, joten jännitys on vähintäänkin katossa. Uusia tuloksia ja ennätyksiä nähdään varmasti! Onko myös mitalikottikärryjen jouset koetuksella? Lue reportaasi Seuracupin jälkeen!
]]>